Beïnvloedingswapens

Inhoud:
Robert Cialdini, een hoogleraar psychologie heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar marketing en communicatietechnieken die verkopers gebruiken om gedrag van mensen te beïnvloeden. Dit zijn universele technieken die werken op een diep onbewust niveau. Sommige mensen hebben hier een natuurlijke aanleg voor, zij zijn meester in het manipuleren.
Er zal specifieke aandacht worden besteed aan De Tafel van Tien, een onderzoek van Ellen Giebels en Siegrid Noelander in opdracht van de Nederlandse en Belgische politie over effectieve beïnvloeding tijdens onderhandelingen. Het gaat om de tien begrippen: sympathie, zelfbeeld, schaarste, autoriteit, herhaling, intimidatie, gelijksoortigheid, wederkerigheid, consistentie, rationaliteit. Ze zullen uitgelegd worden met sprekende voorbeelden.

Cursusdoelen:
Het bewust worden van manipulatietechnieken zodat cursisten deze kunnen herkennen en zich beter tegen kunnen beschermen als deze technieken gebruikt worden onder andere door politie.

Werkvormen:
Een presentatie om de tien manipulatietechnieken uit te leggen, een oefening waarbij verschillende voorbeelden van beïnvloedingstechnieken worden gegeven terwijl aan de groep wordt gevraagd welke technieken zijn gebruikt, rollenspellen waarbij deelnemers de verschillende strategieën leren herkennen die politie gebruikt tijdens verhoren.

Referentie:
De NSWP noemt mijn workshop op de website “especially memorable”. Ik voel mij best een beetje trots nu: http://www.nswp.org/news/legalife-ukraine-and-tais-plus-participate-global-meeting-amsterdam